Windows 11 KB5006746

آموزش نصب و دانلود ویندوز 11

16 آبان 1400
0 176 views

مایکروسافت پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره ویندوز 11 را به صورت رسمی منتشر کرد. تازه‌ترین شماره از سیستم عامل محبوب ویندوز، دارای ویژگی‌های مهمی برای علاقه‌مندان به بازی است و به گفته‌ی مایکروسافت، این بهترین سیستم عامل برای گیمرها است. ویژگی‌های جدید باعث شده تا همگی به فکر کوچ به Windows 11 باشند و از آنجایی که تمامی سیستم‌ها قادر به انجام چنین کاری نیستند، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای گام به گام نصب و دانلود ویندوز 11 را دنبال کنید تا تمام مشکلاتتان برطرف شود.

ویندوز 11 اگر چه تازه‌کار است و هنوز مشکلات متنوعی دارد، اما سبک طراحی جدید و ویژگی‌های نو، باعث شده تا بیشتر کاربران سریعاً به نسخه جدید کوچ کنند. اگر پایداری سیستم برایتان اهمیت دارد، شاید حالا وقت مناسبی برای نصب ویندوز 11 نباشد، زیرا که نیاز به انتشار چندین آپدیت وجود دارد و دریافت ویندوز در هفته اول نیز بر اساس تجارب قدیمی، کار چندان عاقلانه‌ای نخواهد بود. به هر حال اگر می‌خواهد ویندوز 11 را امتحان کنید و از تازه‌ترین فناوری روز مایکروسافت بهره ببرید. راهنمای گام به گام نصب ویندوز 11 به کمک شما خواهد آمد.

یکی از بهترین راه‌ها برای تست ویندوز 11، نصب آن روی یک حافظه جداگانه یا بوت دوگانه است تا بتوانید همچنان ویندوز قبلی خود را داشته باشید و در صورتی که مشکلی پیش آمد، بتوانید همچنان از سیستم خود استفاده کنید. اگر چه تابه‌حال مشکل جدی یافت نشده، اما کار از محکم‌کاری عیب نخواهد کرد. قبل از شروع به نصب Windows 11، بهتر است سیستم مورد نیاز را چک کنید.

سیستم مورد نیاز ویندوز 11

نحوه بررسی پشتیبانی از TPM 2.0

سؤال آن است که چطور از پشتیبانی چنین استانداردی توسط سیستم آگاهی پیدا کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم که استاندارد TPM 2.0 در سال 2015 معرفی شد و دستگاه‌های قبل از آن، چنین قابلیتی ندارند. برای نمونه اگر لپ تاپ شما مربوط به سال 2012 است، امکان ارتقاء به ویندوز 11 را نخواهید داشت. برای تست نسخه TPM پشتیبانی شده، کافی است در بخش سرچ ویندوز، Run را پیدا کنید و سپس عبارت «tpm.msc» را تایپ کنید و اینتر را فشار دهید. در پنجره باز شده، تمامی اطلاعات را خواهید دید و در صورتی که سیستم از چنین استانداردی پشتیبانی نکند، جلوی عبارت TPM خالی خواهد بود.

در صورتی که نسخه TPM‌ را چک کردید، اما این قابلیت فعال نبود، می‌توانید از بخش بایوس، تنظیمات مربوطه را پیدا کنید. این تنظیمات بسته به مادربرد متفاوت است و بهتر است سری به سایت تولید‌کننده بزنید تا اطلاعات کامل بسته به مدل سخت‌افزار خود پیدا کنید. نسخه جدید ویندوز از پردازنده‌های قدیمی نیز پشتیبانی نمی‌کند و به همین دلیل، امکان نصب آن روی هر سیستمی را ندارید.

Windows 11

نصب و دانلود ویندوز 11 به صورت خودکار

تمامی افرادی که ویندوز 7 تا 10 را نصب کرده‌اند، امکان دانلود ویندوز 11 به صورت خودکار و بدون پرداخت هزینه را خواهند داشت. برای این کار بهتر است راهنمای گام به گام زیر را دنبال کنید. گفتنی است ابتدا باید از پشتیبانی قطعات از ویندوز جدید اطمینان پیدا کنید.

  1. نرم افزار PC Health Check را از سایت مایکروسافت دریافت کنید: این ابزار صحت سیستم و سخت‌افزار شمارا خواهد سنجید و به شما خواهد گفت که کدام قطعه از سیستم مناسب ویندوز جدید نیست.
  2. از طریق منو استارت، تنظیمات (Settings) را پیدا کنید
  3. به بخش آپدیت (Update & Security) مراجعه کنید و سپس Windows Update را پیدا کنید
  4. روی گزینه Check for Updates کلیک کنید
  5. فرایند دانلود ویندوز 11 به صورت خودکار شروع می‌شود و پس از اتمام، ویندوز 11 نصب می‌شود

 

این شیوه برای تعدادی از کاربران نتیجه‌بخش نبوده و بسیاری نتوانسته‌اند سیستم خود را آپدیت کنند و دلیل آن نیز ممکن است به نصب کرک ویندوز و غیرقانونی بودن آن باشد، در صورتی که از این شیوه به نتیجه نرسیدید، می‌توانید روش دوم را امتحان کنید که اندکی دردسرساز است.

Windows 11 Install Rufus 1024x576 1

نحوه نصب Windows 11 از طریق فایل ISO

در صورتی که از شیوه اول نتوانستید ویندوز را نصب کنید و همچنین توانایی دانلود سیستم عامل را هم نداشتید، می‌توانید از این راه استفاده کنید. برای شروع نگاهی به سیستم مورد نیاز بیندازید و سپس برنامه PC Health Check را نیز نصب کنید و پس از آن عملیات زیر را دنبال کنید:‌

  1. فایل ISO ویندوز را از سایت مایکروسافت دانلود کنید: بهتر است فایل ISO را حتماً از منبع اصلی دریافت کنید تا مبادا مشکلی برای سیستم شما ایجاد شود و از معتبر بودن آن اطمینان پیدا کنید
  2. می‌توانید فایل را روی یک دیسک رایت کنید یا اینکه فلش مموری با پشتیبانی از USB 3 را توسط نرم افزار Rufus قابل بوت کنید
  3. نرم افزار Rufus را دانلود کنید
  4. فلش مموری را به سیستم متصل کنید و سپس در بخش Boot Selection نرم‌افزار، فایل ISO دانلود شده را انتخاب کنید. لازم است که مموری شما بیش از 8 گیگابایت ظرفیت داشته باشد و همچنین کاملاً خالی باشد، زیرا که اطلاعات آن پاک می‌شوند
  5. فرمت مموری باید روی NTFS گذاشته شود
  6. روی Start کلیک کنید و سپس منتظر باشید تا مموری شما قابل بوت شود
  7. سیستم را ریستارت کنید و بسته به مادربرد، ترکیب دکمه‌های مخصوصی را فشار دهید تا وارد منو بوت شوید. برای یافتن این منو کافی است مدل لپ تاپ یا مادربرد خود را جستجو کنید.

 

پس از انجام این کار، نصب ویندوز 11 شروع می‌شود و می‌توانید درایو قبلی را فرمت کنید تا ویندوز قبلی پاک شود. فرایند پس از نصب نیز کاملاً واضح و آشکار است و می‌توانید نرم افزارهای خود را نصب کنید.

دیدگاه کاربران

بازی های مورد انتظار بازی های آینده